Ka marrëveshje
e marrëveshje. Dimë që pas një konflikti ndëretnik është shumë e vështirë të
rikonstruktohet një shoqëri multietnike. Dhe kjo e ka një shpjegim, ku së pari
do të veçoja ngurtësimin e roleve të palëve. Është gati e paperceptueshme që
liderët e luftëtarëve kundërshtarë
historikë me bindje të thella secili për nacionalitetin e vet, të ulen e të
bisedojnë. Nuk kanë motive. Mungesa e këtyre motiveve afatgjata e vizionare i
pengon aq shumë, sa në vend që të ecin përpara mbeten në vend duke bërë
llogaritë e asaj që shkoi. E kësisoj humbasin atë që është më e rëndësishme,
Kohën. Kohën për të riparuar dëmet e këtij konflikti, Kohën për të
rikonstruktuar të menduarit e thellë e vizionar. Kjo tabllo komplikohet edhe më
tej kur në mesin e saj dalin edhe dyshimet për vetë bashkëpunëtorët duke
aluduar për bashkëpunim me palën tjetër, kundërshtare. Dëshira për të zbuluar të
vërtetat e fshehura me kujdes, energjia që harxhohet për të etiketuar ekzastësisht bashkëpunëtorët e
palëve, (kjo vlen për të dy kampet e konfliktit), e ngurtëson edhe më shumë
dialogun. E sigurisht nuk duhet harruar as ana emocionale e cila në shumë raste
bëhet mbizotëruese. Janë të afërmit e viktimave të luftës të cilët nuk mund të
falin. Dhe e gjithë shoqëria e cila nuk harron. Ky qëndrim shkon deri aty sa
nuk merret parasysh as qëndrimi dhe rekomandimet e ndërkombëtarëve. Tregu i ideve
mbetet kështu jashtë territorit të Kosovës. Edhe ata liderë që janë në krye nuk
arrijnë të ofrojnë ide dhe zgjidhje e në këtë mënyrë zgjidhet mënyra më e
thjeshtë dhe e shpejtë, importimi i tyre prej ndërkombëtarëve. Por edhe në këtë
rast, ngurtësimi real i palëve e vështirëson të kuptuarit, e aq më shumë të
zbatuarit të rekomandimeve të këtyre ndërkombëtarëve. Në fakt në këtë rast nuk
duhet të harrojmë as edhe një politikë që ndiqet nga gjeopolitika ndërkombëtare
për shtete në formim e sipër sikur është rasti i Kosovës. Fjala e saj del në
plan të dytë, sepse të huajt i japin prioritet për nxitjes së thellë mes palëve të partive kundërshtare
brenda të njëjtit nacionalitet. Ideja është që duke u konfliktuar fuqishëm mes
vetvetes, shoqëria do të arrijë një kompaktilitet të besueshëm pasi të shuhen
konfliktet dhe puna të marrë një drejtim të caktuar duke respektuar dëshirën e
shumicës. Është një metodë që ndiqet në politikën e përbotshme, le të kujtojmë
Egjyptin, Sirinë etj,. Shoqëria në këtë mënyrë angazhohet aq shumë drejt këtij
objektivi sa që në një farë mënyre multietniciteti del në plan të dytë. Kjo ka
kundërpërgjigjen e vet, sepse ndërkohë që palët dominuese, në rastin tonë,
shqiptarët, janë të zënë me veten duke u zënë për turli gjërash, palët e tjera
e kanë rastin të ripozicionojnë veten në këtë shoqëri dhe të fillojnë të
forcojnë pozitat. Impakti i këtij qëndrimi është i menjëhershëm.
Marrëveshja
u krye. Pyetjet që më shqetësojnë janë:
a është kjo marrëveshje e qëndrueshme? A është kjo marrëveshje e
zbatueshme? A është kjo marrëveshje ajo që i duhej Kosovës? A është teksti i
saj i vetmi tekst adekuat për Kosovën? A është gjithëpërfshirëse kjo marrëveshje?
A është kjo marrëveshje “Hapu Sesam!” për të gjitha problemet që mbart shoqëria
kosovare? A është kjo marrëveshje rruga e vetme drejt Paqes e Zhvillimit Kombëtar?
Ambiciet e mëdha
nga njëra anë, me kufizimet dhe pikat delikate që i kushtëzon ky moment në anën
tjetër, janë elementet që bënë kombinimin e veçantë të kushteve, që gjithësesi
u kushtëzuan nga momenti historik. Por këtu qëndron edhe vështirësia e
realizimit të kësaj marrëveshjeje. Për arsyet që i cekëm më lart, pra, ngurtësimi
i palëve në konflikt dhe mungesa e ideve (kupto: institucionale!), por edhe nga
faktorë të tjerë prej të cilëve po përmend faktin delikat të përbërjes
multietnike mund të jetë potencialisht një rrezik për moszbatimin praktik të
saj. Janë disa momente që më çojnë në këto mendime:
Së pari,
konceptimi i gabuar i synimit të lartë. Vendosja e “unit” në marrjen e
vendimeve mund të sjellë devijim në të perceptuarit e rëndësisë jetike të kësaj
marrëveshjeje dhe të arrijë në përfundime dhe vlerësime të gabuara të situatës,
sikur është humbja e orientimit drejt prioriteteve. Sigurisht që kjo shoqërohet
me favorizime të njërës parti, ose tjetrës, në varësi të përkatësisë së
primarit.
Së dyti, turbullimi
dhe hezitimi i strukturave udhëheqëse drejt paraqitjes transparente të të
gjitha qëllimeve tek qytetarët gjithashtu përbën një rrezik potencial. Qëllimi
në fakt është aty, të gjithë atdhetarët e ndershëm e kanë atë qëllim të
pakmprometueshëm nga asgjë dhe është i thjeshtë: Kosova të jetë një shoqëri që
nuk ka qenë asnjëherë, e Lirë dhe Demokrate. Por mjetet drejt këtij qëllimi janë ato me të cilat abuzohet. Po sjell në
kujtesë Konferencën e Lidershipit të majit të 2012, në Prishtinë, e organizuar
nga FPU, Federata Universale e Paqes dhe Qeveria e Kosovës, në të cilën u vërejt
se “retorika pa fakte dhe hipotezat që kurrë nuk kthehen në teza, janë mjetet më
të rrezikshme që mund të përdoren për manipulimin e opinionit qytetar”. Kjo nuk
bën gjë tjetër veçse e largon qytetarin nga e vërteta dhe krijon tek ai
paragjykime e stereotipe të gabuara, reprocitet e varësi gjithashtu po aq të
gabuar.
Së treti,
mungesa e unitetit të brendshëm por edhe të jashtëm që importohet së brendshmi.
Fjala është për aleancat e ndryshme mes palëve, që janë të ndryshueshme dhe jo
shumë të qarta e duke qënë të tilla krijojnë terren për të sfumuar qëllimin e
parë. E kemi cekur edhe më parë vendosjen e interesave të ngushta vetanake të
cilat pos të tjerash e miklojnë dhe e
zhvillojnë mungesën e unitetit kombëtar, ndërkohë kur shqiptarëve më shumë se
kurrë u duhet pikërisht kjo, uniteti kombëtar. Mungesa e këtij uniteti sjell situata
në të cilat mund të kemi disa zotër shtëpie
në një shtëpi ku asnjeri nuk mund të ketë më shumë kompetenca se tjetri, dhe
asnjëri nuk e toleron tjetrin.
Krijimi dhe
zhvillimi i shtetit kushtëzohet nga dhjetra faktorë njëri më i rëndësishëm se
tjetri dhe ku secili kërkon impenjimin e vet, kohën e vet, dëshirën, vullnetin
e mbi të gjitha të perceptuarit e identitetit kombëtar si një kërkesë e
brendshme, e jo si një përcaktim i jashtëm. Në këtë mënyrë rikonstrutojmë këtë
shtet si të vetmin për veten tonë. Në esencë ky shtet ekziston si një e drejtë
e nacionalitetit tonë përkundër edhe qëndrimeve politike gjysmake.
Comments
Post a Comment