Damnat
quod non intelligit- E dënoj, meqë nuk e kuptoj – thonë latinët dhe për mendimin tim kjo është edhe thënia që do t’i shkonte më së
miri gjendjes së sotme të pasqyrimit të kulturës shqiptare. Në fakt dënimi në këtë
rast ka të bëjë thjesht me heshtjen mediatike që pason jetën e vërtetë
artistike dhe zhurmën e pafre të po kësaj
mediaje që zbulon talente, virtuozë, gjeni. Dhe po të monitorosh fjalorin e
prezantimeve që bëhen, të bie që në çdo tre veta dy janë gjeni të artit!. Një
kulturë e një vendi nuk mund të kuptohet duke patur parasysh vetëm disa autorë apo shfaqje, aktorë
apo regjizorë. Është njëlloj sikur të ngresh sytë drejt qiellit dhe të shohësh
vetëm disa yje në vend të miliardave e miliardave që i japin me të vërtëtë bukurinë këtij
qielli. Nuk mund të kuptohet thjesht me
një listë të caktuar, nganjëherë nga
nomenklatura të caktuara, apo se thjesht ata të “përzgjedhurit” janë edhe çizmelëpirës
të pushtetarëve të politikës e të parave.
Në këtë kohë kur lufta për mbijetesë
është kaq e ashpër, edhe arti bëhet padashur i ashpër, marrëdhëniet mes artistëve
bëhen të tilla dhe një lum antivlerash përmbyt artdashësin. Në këtë kohë
kur informacioni është më i zgjeruar dhe më i shpejtë, falë teknologjive të
reja, njeriu i thjeshtë nuk ka kohë të meditojë gjatë për vlerat e vërteta
artistike që i serviren, por ai thjesht do të argëtohet, të pushojë dhe të
mbushet shpirtërisht. Kështuqë ai është i detyruar të mbllaçisë
atë që ka përpara. Por po ta shihnim
nga një këndvështrim tjetër nuk
do të kishim këtë njeri të ashpër që lufton plot ambicje të jetë më i spikaturi
në art, që kurrë nuk ndalet së punuari së pari për lavdinë e tij artistike,
pavarësisht mjeteve që përdor, por një njeri mëkatar, i cili së pari duhet shpëtuar
nga mëkati i vet dhe pastaj duhet të përballet me Kohën dhe publikun.
Dhe kjo Kohë veç të tjerash ka bërë që edhe ky fenomen, damnat quod non intelligit, padyshim që
e ka fshehur në një farë mënyre artin e vërtetë, duke bërë që të dalin në
pah pikërisht ato “vlera” që në të vërtetë
e frenojnë artin dhe zhvillimin e kulturës në përgjithësi. Mospasja e një
strategjie kombëtare me afat të gjatë për ruajtjen dhe reklamimin e vlerave të
vërteta të kulturës, mungesa e kuadrit ligjor të nevojshëm si edhe varfëria
proverbiale e shtetit shqiptar janë ata faktorë të jashtëm që sjellin pikërisht
atë frikë të brendshme të çdo kalemxhiu që boton gjënë e parë që i shkon në
mendje dhe që botuesi e boton dhe pastaj vrapon me ngut nëpër shkolla për t’ua rrasur me zor fletushkat
e antikulturës nxënësve të shkretë. Është kjo frikë e brendshme që pjell etjen
e ethshme për lavdi, që sjell keqinformimin dhe shijet e këqia tek publiku.
Gjithkush sot gjendet ose përballë kompleksit të fajit, ose përballë zhgënjimit,
ose përballë turpit. Në rrethana të tilla mendore individi për t’i shpëtuar
vetvetes hidhet në luftë me të tjerët. Dikush ndien peshën e fajit, një tjetër
fyerjen e poshtërimin dhe kjo barrë pasi e tensionon në psiqikë e hedh në
agresivitet, një tjetër vuan nga kompleksi i inferioritetit e duke e ndier
veten të paaftë të përballojë aftësitë e tjetrit, turret për të identifikuar
vetveten mes luftës ndaj atij që është më superior. Parë nga kjo pikëpamje
politike, individi, në këtë rast artisti, gjendet në një luftë të ftohtë e cila
e çon politikën shumë lehtë t’i imponohet shoqërisë me anë të forcës së butë. Në këtë
fazë të historisë sonë, veprimi me “koherencë” do të ishte ai që do të sillte
një synim të saktë në strategjinë kombëtare të kulturës, meqë po të ndjekësh atë
që shpie në drejtimin e kundërt të “koherencës” është “inkoherencë e madhe”,
veçori kjo e disa oportunistëve të sunduar nga një miopi e pashërueshme, që
ende nuk janë në gjendje të kuptojnë se “koherenca” nuk përfshin vetëm
individin si individ, si qenie njerëzore dhe si artist, por mbarë përmasën shoqërore,
e veçanërisht publikun e artit në hovin e tij në drejtim të fitimeve gjithmonë
e më të reja të vlerave të vërteta dhe në interes të evoluimeve të mëtejshme
artistike, nga çdo pikëpamje e këndvështrimi.
Do të ishte tek e fundit një “dhunë
kulturore” që do të gjeneronte breza artistësh dhe artdashësish të edukuar
artistikisht me vlerat e vërteta të artit dhe me rrënjët e kulturës sonë kombëtare,
ata do të dinin me siguri nga vijnë dhe ku shkojnë dhe çfarë duan. Do të shpëtonim
nga “horrori” i të pranuarit të “paraprijësve të kohës” .
Kombi ynë është i lashtë në trojet e
veta. Ka teori e teza shkencore që e
vendosin në rradhën e parë të popujve të këtyre trevave, ka edhe teori që e
paraqesin si pasardhës të drejtpërdrejtë të Pellazgëve, Ilirëve. Dhe këto teza,
në dukje hipotetike, kanë dokumentacionin e vet përkatës. Gjurmët janë edhe sot
e kësaj dite të ruajtura, ndonëse jo
mirë. Ne jemi dëshmitarë të kohës moderne, që po bluan pak nga pak qytete unikale
në botën e qytetëruar, si Berati e Gjirokastra, apo lënies në mes të gërmimeve
arkeologjike të një rëndësie të veçantë kombëtare si Bylisi, Apollonia, Butrinti,
Antigonea. Jemi dëshmitarë të rritjes së Tiranës ku çdo gjë transformohet me
shpejtësi , po ashtu siç zhduken me
shpejtësi edhe ato “mbetje kulturore” të saj.
Në këtë pikë na duhet që Kohën ta
kemi aleat, e jo armik siç po e
trajtojmë, ndoshta padashje. Koha është mjeshtrja më e madhe dhe më e
pagabueshme e vlerave të një kombi, apo të një individi qoftë. Në rast se ajo
ka vlera Koha e ruan me fanatizëm duke na e përcjellë me instrumentat e saj të
kujtesës shekuj më shekuj.
Jetojmë në kohën e materializmit të
pangopur në jetën shoqërore e private, të mbuluar me maskën e një idealizmi hipokrit, të pështirë.
Po të thuhej krejt e vërteta do të duhej të
thuhej deri në fund. Kjo fazë e zhvillimit historik në të cilën gjendet Shqipëria
më çon në mendje Epokën
Viktoriane, atë gardh të madh të artistëve të cilët jo se s’donin, po më tepër nuk mundnin t’i shikonin
gjërat ndershmërisht. Shkrimtarët që botojnë aktualisht e kuptojnë fare mirë tërë
mizerien e parimeve të borgjezisë që po ngrihet dhe janë në gjendje ta
demaskojnë në mënyrë të pamëshirshme këtë mizerje dhe degradimin e
personalitetit të njeriut, por me sa duket jo
deri në fund.
Sigurisht një faktor tepër i rëndësishëm
është edhe publiku, qoftë ai i letrave, qoftë ai i muzikës apo i arteve pamore.
Nëqoftëse më parë, në vitet e diktaturës
mund të shkruaje pa frikë (!) sepse asgjë nuk mund t’i lëkundte pozitat e tij në
shoqëri, sepse ata ishin tepër të njohur me traditën, tashmë raportet kanë
ndryshuar. Kemi përpara një publik që pak, për të mos thënë aspak, nuk e njeh
traditën kombëtare dhe rrethi që e njeh dhe e çmon këtë traditë është fatkeqësisht
tepër i ngushtë, dhe kjo sjell në vend të veprave tronditëse sikur vetë Koha në
të cilën po kalojmë, të kemi vepra ku kemi një zgjidhje kompromisi mes artistit
dhe publikut të tij. Kemi pra, një zmbrapsje, një zmbrapsje Viktoriane.
Comments
Post a Comment